У блискучій іронічній манері в нарисах «Чому б не капіталізм?» (Why not capitalism?, 2014) американський політичний філософ Джейсон Бреннан, спародіювавши провідного філософа-марксиста Джеральда Аллана «Джеррі» Коена з його роботою «Чому б не соціалізм?» (Why not socialism?, 2009), показав, що перевага капіталізму над соціалізмом не тільки в тому, що він краще працює в реальному світі неідеальних людей, але й те, що капіталізм з усіх поглядів перевершує соціалізм і в ідеальному світі. Як дотепно зауважив автор, був використаний прийом «філософського айкідо», де кожне твердження марксиста на користь соціалізму обертається на ще кращий доказ на користь капіталізму.
Та вийшовши далеко за межі пародії, Бреннан цілком серйозно обґрунтував, що навіть, якби всі люди були високоморально досконалими створіннями, приватна власність та вільні ринки були б кращими для ідеалу соціальної справедливості, взаємної кооперації та процвітання.
Наступний приклад пародійного розділу, що віддзеркалює Коена, як раптом побачив я, читач з посткомуністичної країни, обернувся зовсім не пародією:
Прагнення капіталізму — розширити громадську єдність, повагу, взаємодію, соціальну справедливість та добродійність у всьому нашому економічному житті. Як я визнав, нині ми знаємо, що не знаємо, як це зробити, і багато хто вважає, що нині ми знаємо, що це неможливо зробити. Треба неодмінно захищати ці цінності, оскільки вони зараз перебувають під аґресивною загрозою соціалістів.
Природна тенденція соціалістичної держави полягає в збільшенні обсягу соціальних відносин, що їх вона охоплює, оскільки політичні ділки бачать можливість забезпечити собі особливі пільги та ренту, щоб у кінцевому підсумку перетворити те, що ще не контролюється колективно через силу, на щось таке, що контролюється. Залишена без уваги, соціалістична динаміка самопідтримується, а тому капіталісти потребують важелі організованої політики, щоб протистояти їй; їхні соціалістичні опоненти, котрі є елементом системи, потребують цієї влади менше (але це не означає, що їм її бракує!).
Капіталізм — це спроба вийти з хижацької фази розвитку людства. Кожне соціалістичне суспільство — це система хижацтва. Наші спроби вийти з хижацтва поки що не були успішними. Я не думаю, що здатися буде правильним висновком.
Цим завершу свою пародію на „Чому б не соціалізм?“ Коена. У третьому та четвертому розділах я пояснюю, що це все означає.»
Книга Джейсона Бреннана вщент розбиває поширений серед обивателів і теоретиків погляд, що соціалізм у всьому світі програв історичне змагання з капіталізмом, знищивши під час експериментів десятки мільйонів людей, залишивши злиденними і нещасними країни, в яких до нього вдавалися, тільки через те, що люди в реальному світі були недостатньо альтруїстичні, щоб насолодитися ідеальними перевагами соціалістичних теоретизувань.
Джейсон Бреннан вскриває Коенове, а також типово ліве, порівняння ідеального з реальним. І пропонує порівнювати порівнюване. Ідеальне з ідеальним, а реальне з реальним. Порівнювати співставне! Порівнювати однакове!
(…)
«Коли я вперше прочитав книгу Коена „Чому б не соціалізм?“, я зрозумів, що головним її недоліком було те, що автор не порівнював подібне з подібним. (…) Арґумент Коена, певним чином, був свого роду обманом, але я сумніваюся, що він сам розумів, що обманює. Коен, напевно, припускав, що немає необхідності порівнювати ідеальний капіталізм з ідеальним соціалізмом, тому що він вважає, що „ідеальний капіталізм“ це оксиморон, на кшталт виразу „ділова етика“. Коен, напевно, припускав, що якби люди мали ідеальні мотивації, вони взагалі обійшлися б без приватної власності та ринку.
Багато прокапіталістичних філософів та економістів, схоже, згодні з цим. Арґументи на користь капіталізму, приватної власності та ринкової економіки часто покладаються на думку про те, що всі ці інститути є відповіддю на людську недосконалість, і що в утопічних умовах ми не мали б у них потреби.»
Розглядаючі далі приватну власність в запропонованій ним утопії, що виглядає відповіддю на мислений експеримент Коена, Бреннан подає несподіваний погляд на питання ідеального капіталізму. Зокрема, бажання мати щось своє.
Наводячи кілька прикладів, Бреннан так завершує розділ про ідеальний, «утопічний капіталізм»:
«Багатьом лівим важко зрозуміти, чому економічні рішення настільки важливі, якщо мова йде про те, що люди відповідальні автори власного життя. (…)
Багато хто з лівих бажає зменшити сферу економічної свободи в реальному світі, оскільки вважають, що надання людям заширокої сфери призведе до поганих результатів. Вони хвилюються, що капіталісти будуть експлуатувати робітників, що заможні підриватимуть демократію, що бідні відставатимуть, або що бідні надто недобросовісно прийматимуть рішення щодо того, як витрачати й заощаджувати. Вони мають рацію, певною мірою. Але жодна з цих турбот не стосується утопічного капіталізму. Якщо ми граємо за правилами Коена, якщо ми говоримо про те, як виглядатиме справедливе суспільство, то ми говоримо про світ, де люди занадто добрі й просто не роблять нічого поганого.»
Бреннан знаходить влучні формулювання для того, щоб наполягти на думці, що капіталізм кращий:
«ВИСНОВОК
Коен каже, що наші теорії справедливості повинні бути про найкраще, крапка, а не про найкраще, враховуючи, наскільки еґоїстичні та недосконалі люди. Справедливість — це те, що відбувається у світі, де люди мають морально досконалі мотивації і завжди роблять все, що від них вимагає мораль. У такому світі проблеми реального соціалізму зникають. І так, стверджує Коен, соціалізм стає бажаним способом життя. Він правий.
Але в такому світі проблеми реального капіталізму також зникають, в той час як багато його чеснот залишаються. І це має значення. Соціалісти завжди пропонують нам неповноцінний продукт. Ідеальний капіталізм кращий за ідеальний соціалізм, а реалістичний капіталізм (хоч якого виду) кращий, ніж реалістичний соціалізм.
[Розібраний у книзі приклад] показує, на превеликий подив, що коли судити про системи за марксистськими філософськими мірками, капіталізм стає найбажанішим способом життя. І дивно, що однією з причин, чому капіталізм [у наведеному прикладі] стає найбажанішим способом життя, це те, що для якогось невеликого відсотка з нас соціалізм є найбажанішим способом життя. В реальному світі капіталізм заохочує підприємців пропонувати вам речі, які ви хочете, за цінами, які ви можете собі дозволити заплатити. В ідеальному світі капіталізм стає ще кращим: він дає вам можливість жити у своїй особистій утопії.»
Для реального ж світу Бреннан пропонує інструментальний підхід.
Насправді є люди, які проводять саме такі дослідження. (…)»
Згадано дослідження економіста Пола Зака, антрополога Джозефа Хенріха, Херба Ґінтіса, Стівена Кнакка і т. д. Написана вільно і дотепно, книга варта тієї ненависті, з якою лібертаріанську критику сприймають ліві.
Джейсон Бреннан — американський політичний філософ, професор Джорджтаунського університету. Автор книг «Проти демократії» (2016, укр. перекл. 2020), «Тріщини у вежі зі слонової кістки» (2019, у співавт), «Етика голосування» (2011). Див. також: Правом голосу мають бути наділені тільки знаючі.
Leave a comment