Діаріуш або тиск слова

February 26, 2019

Залиште Шевченкові шапку!

 
Мене неприємно зачепила «мистецька» акція з перемалюванням портрета Шевченка під упізнаваних персонажів сучасної масової поп-культури на станції метрополітену. Навіть не тому, що це надто вже нагадує розмальовки ілюстрацій у підручниках занудьгованих двієчників. Довбень, котрий влаштував це паскудство, чудово про себе все розповів журналістам у провалених відповідях на елементарні запитання про обставини життя поета. Одразу вияснилося, що постать самого Кобзаря йому глибоко байдужа, тобто не йдеться про жодну «популяризацію», а так, з нудьги «приколотися» на тему. Скільки ще треба поколінь школярів, кожне з котрих палить свій «Кобзар», щоб це нарешті стало заяложеним загальним місцем. Ну, спалив, як тисячі й тисячі до тебе, і що далі?

Звісно, байдужим невігласам надто складно просто поцікавитися, дізнатися, що мужицьке вбрання для Тараса Шевченка було образом. Він, як професійний художник, творив свій життєвий образ цілком свідомо, ретельно добираючи в текстах, в творчості, в поведінці, в одязі для фотографій та автопортретів тих деталей, що сам хотів і вважав за потрібне. Коли в очікуванні звільнення запустив бороду (солдат з бородою!), коли одягав на модний костюм кожух, щоб сфотографуватися, навіть коли в цілком цивільному вбранні ставив шапку на стіл, аби позначити момент. І такий образ був зовсім не випадковий. Це сьогодні вишиванкою чи хіпстерською борідкою нікого не здивувати, а в ті феодальні кастові часи за саме носіння «мужицького» вбрання тих, хто не належав до селянства чи купецтва, могли арештувати яко неблагонадійних.

Та марно обсміяна невігласами шапка «селюка», «свинопаса», чи що там іще накидають знічев’я, це і був виклик, революційної напруги виклик, добре зрозумілий сучасниками. Збагнути це можна тільки з мінімумом цікавості до постаті, котру беруться замалювувати «квантовими» перетвореннями.


Шевченко серед приятелів, 1859. Санкт-Петербург. Фотографія Г. Деньєра.

Придивіться уважніше, чи не фрак в нього виглядає з-під кожуха…
 

Advertisements

22 Comments »

  1. А з мене довбнем і паскудством асоціюється різання тих малюнків ножем.

    Comment by magner58 — February 27, 2019 @ 09:09

    • Варварство не завжди осудне. Можна зрозуміти, чому треба будь-якими, хоч варварськими, засобами валити Леніна. Також можна зрозуміти, чому ці паскудні малюнки ватного ідіота ображають настільки, що їх хочеться зрізати. Вони надто ганебні в українському публічному просторі.

      До речі, це відома технологія провокації. Робиться щось непристойне, обурливе, на що очікується прогнозована реакція, а потім провокатори гучно засуджують методи. І наче провокатор уже європеєць у білій одежі. На це досі чомусь у нас купуються, хоч в цьому випадку, хоч після прямого ефіру з конкурсом Євробачення. А що такого? — кривитимуть пику, отримавши нормальну реакцію, — мистецтво поза політикою, це ви не відповідаєте.

      Comment by maksymus — February 27, 2019 @ 09:15

      • Різання тих малюнків це не варварство – це добництво і паскудство, а довбень і паскуда який їх різав недаремно на інтерв’ю негайно ж асоціюється з ІДІЛом. А от що недаремно – що митці їх відновлюють https://hromadske.ua/posts/nevidomi-sprobuvali-vidnoviti-vistavku-kvantovij-stribok-shevchenka-u-kiyivskomu-metro і створюють нові https://hromadske.ua/posts/ilyustratorka-stvorila-nabir-posteriv-z-osuchasnenim-zobrazhennyam-lesi-ukrayinki

        Подивимося як цей довбень і паскуда спробує їх у Ветерано порізати https://hromadske.ua/posts/vistavku-posteriv-shevchenka-yaku-porizali-v-metro-kiyeva-pokazhut-u-pizza-veterano

        Comment by magner58 — February 28, 2019 @ 11:44

        • Зрізання цих малюнків — здорова реакція людини, якій «серуть на голову» (за влучною характеристикою О. Негребецького). На жаль, у нас досі не відбулося в суспільстві вироблення нормальної реакції на такі ганебні провокації типу Бузини. Ні, обов’язково треба все жерти ложкою й нахвалювати.

          Comment by maksymus — February 28, 2019 @ 12:34

        • От яка реакція мала бути з самого початку, а не після скандалу: «На станції київського метро ім. Тараса Шевченка увечері 27 лютого невідомі в масках Гоголя відновили виставку «Квантовий стрибок Шевченка». (…) Станом на ранок 28 лютого нові постери були демонтовані зі станції. За словами радника начальника “Київського метрополітену” Наталки Макогон, всі матеріали які розміщуються в метрополітені без погодження підлягають демонтажу».

          От яку я новину очікував. Якби одразу така нормальна реакція, то не дійшло б до скандалу. Але в нас завжди вміють довести, як у тому ж ганебному відборі на «Євробачення».

          Comment by maksymus — February 28, 2019 @ 12:59

    • Згодна. Такі ж довбні виступали проти театру на Подолі. На жаль, нашому суспільству ще далеко до Європи.

      Comment by criticalthinkerua — February 27, 2019 @ 13:30

  2. В нашій культурі значимість Шевченка давно вже вийшла за межі образу, який він творив особисто. Тож не варто дивуватись, що нова епоха несе нові інтерпретації. Якщо в позаминулому сторіччі образ селянина дійсно був актуальним викликом, то зараз перед нами інший виклик: вибратись нарешті із селюцько-рагульської провінційної відсталості, в тому числі і в інтерпретації класиків.

    От, для прикладу, як освічена нація сприймає свого класика:

    Comment by criticalthinkerua — February 27, 2019 @ 13:37

    • Це не інтерпретація класика, це інтерпретація Бендера, Спайдермена тощо. Знайдіть інтерв’ю, де провал на провалі, що засвідчує відсутність самої можливості інтрепретації. Я не просто не приймаю відповіді про варіативність образу в нову епоху та «вихід за межі» через паскудження, а дивуюсь, як можна не бачити ницості цієї акції спрямованої не від Шевченка, а проти нього. Порівняйте хоч зі згаданим комедійним серіалом про «Ворона-вискочку», що йде від Шекспіра. Оце справжня Європа, а не домальовки.

      Comment by maksymus — February 27, 2019 @ 14:30

      • Чомусь ваш коментар змушує згадати про злобних музейних бабць з кублом на голові :(

        Comment by criticalthinkerua — February 27, 2019 @ 19:15

        • У чорно-білій картині світу, можливо, так і виглядає. Проте в реальному світі паскудство є паскудством, незважаючи на те, чи засуджують його ваші бабці з кублом, чи підтримують.

          Comment by maksymus — February 27, 2019 @ 19:21

      • Отож, інтерпритація Берндера, а для вас нестримна лайка.

        “Знайдіть інтерв’ю” по відношенню до мистецтва це взагалі пальцем у небо. Ага, ще поспитайте у митців політичного рецепту для України.

        Comment by magner58 — February 28, 2019 @ 11:54

        • Якби ви знайшли інтерв’ю паскудника, то побачили б, що це типова вата, що не знає елементарних фактів з життя і творчості Шевченка. І туди ж, пропонує сучасну інтерпретацію, от як красиво звучить. Несучасна йому, бач, не годиться, але не годиться не тому, не задовольняє, а просто з невігластва. Від такої інтерпретації тхне за кілометр. А байдужі спостерігачі картинно жахаються не від вчиненої провокації, а від удаваного варварства — ай-яй, віджилантизм це так погано. Забули вже як кілька років тому по всій країні валили пам’ятники Леніну під такі ж цокання мистецтвознавців у цивільному. Ну, якщо якісь бовдури зі своєї дурості й хамської переконаності у переможності свого кітчевого смаку вже просунули це обурливе неподобство в публічний простір, то мають очікувати і реакцію віджилантів.

          Comment by maksymus — February 28, 2019 @ 12:37

    • Цікаво, тепер, коли ручки малювальника дійшли до шевченко-тварин, ви не поміняли думку? Ну хоч тепер же має бути видно те, що я бачу з перших же картинок.

      Comment by maksymus — March 20, 2019 @ 13:31

      • Не знаю, що ви маєте на увазі. Але попередня серія була вдалим стьобом, а ваша реакція на неї чомусь нагадує обурення бабульок, які плюються від Подерв’янського.

        Comment by criticalthinkerua — March 20, 2019 @ 13:40

        • Не знаю, де ви там побачили вдалість, але продовження ну просто вже унаочнило паскудство, яке видно одразу. До мишей.

          Comment by maksymus — March 20, 2019 @ 14:58

          • Екологічна акція для вас паскудство? Чомусь згадалось, як Емма Андієвська в якомусь інтерв’ю зазначала, що малюючи комах з великими очима (комах-бегемотів) вона дає глядачам змогу ніби глянути на світ з точки зору комахи, показати, що комахи – теж співмешканці нашого світу (точно не пригадую, але, здається, у неї досить виразно прозвучала ідея виходу за межі антропоцентризму).

            Comment by criticalthinkerua — March 20, 2019 @ 15:13

            • Знову підміна. Мені просто дивно, як легко раціоналізується примирення з глумом. Варто тільки назвати глум красивше. Спершу популяризацією, «квантовим перетворенням», і от уже мистецтво, а не паскудство. Тепер назвали ці гнилі з замого початку картинки акцією зоозахисників, і вже наче добре. Ми ж любимо тваринок.

              Ні, не добре.

              Comment by maksymus — March 20, 2019 @ 15:18

              • Сучасне мистецтво якраз широко використовує глум, стьоб і провокації. Та на жаль, не у всіх вистачає почуття гумору це зрозуміти :(

                Comment by criticalthinkerua — March 20, 2019 @ 15:32

                • Навіть для гумору має завжди вистачати делікатності, щоб не обернутися просто глумом, вульґарністю, наругою. Тонка межа, яку в цьому випадку перейдена з першої ж картинки. І чому ви знову згадуєте про якесь мистецтво там, де про це взагалі не йдеться.

                  Comment by maksymus — March 20, 2019 @ 15:41

  3. Оксана Забужко (ФБ, 1 березня 2019):
              «В результаті сьогодні українці масово страждають на класичний, у 4-му поколінні, „синдром вивченої безпорадності“: коли з нас глумляться в живі очі „з особливим цинізмом“ („тролять“), ми використовуємо свій психологічний ресурс не на те, щоб захистити свою гідність, а на те, щоб переконати себе, ніби це „нічого страшного“, і „а що тут такого“, і — для вже повної психологічної безпеки — „давайтє посмєйомся вмєстє“…(((» (…) «Тож не варто кричати людям, що вспадкували цей синдром, які вони дурні, — саме це кричали їхнім дідам і прадідам, від яких вони зараз, підсвідомо, намагаються дистанціюватись. За один місяць такі травми не лікуються, і „відбита“ чутливість до образи національної гідности — не відновлюється. Апелювати тут можна вже тільки до логіки — до здорового глузду. На який, власне, й надія…»
     
    Запис зовсім не про Шевченка, проте це міркування на вічну тему «…бажання какнути на своє, показати, що ти інакший, проґресивний, а те хуторянське, убоге, наївне ти поборюєш, ти його не сприймаєш, ти хочеш просвітити «современними огнями»… Це не так. Збоку сприймається огидно, як звичайне хохляцьке самоїдство».

    Comment by maksymus — March 1, 2019 @ 16:19

  4. Yevhen Bystrytsky «Ретельно добираючи в текстах»? Тоді чому романтично: «Виливало мову, Виливало, як уміло…»? Якщо він сам ретельно дбав про свій народний образ, то головне не наззовні, а саме те, що він добирав його, ліпив та виліплював його. Адже — художник і поет: виливає, творить образ — й свій з себе. І, напевно, посміхнувсь був на квантове перетворення: «Какъ хвачу, да помчу, Въ самый адъ полечу Стрѣлою!» І «квантовим» — був і є Тарас. Не такий, як отой — «і сам високий, сердитий виступає.»

    maksymus У нього був один власний «квантовий» образ: Тільки чомусь несмішний.

    Yevhen Bystrytsky У кожного є лише два образа, крім всіх ситуативно похідних: самообраз та публічна харізма. І обидва історично змінюються. Чим глибший перший, тим більше можливостей і ширший спектр інтерпретацій другої. Отже: «Зіграй мені, дуднику, На дуду, Нехай своє лишенько Забуду.» Так які нам публічні життєві уроки від Шевченка — хіба лише сумувати:

    maksymus Це ж була не інтерпретація Шевченка, жодним чином. Автор висеру в метро навіть не міг би спалити свій «Кобзар», як це робили сотню років тому, бо не має свого. Це інтерпретація робота Бендера, Спайдермена, напрям протилежний. Не від Шевченка, не разом з ним, а проти.

    Yevhen Bystrytsky Про смаки саме і сперечаються. Смак не висер — не спалиш.

    maksymus Уже зрізали. Очікуване завершення публічної демонстрації несмаку.

    Yevhen Bystrytsky They зрізали. Це They розвісили?

    maksymus Якщо треба пояснювати різницю, то не треба пояснювати. Це як Бузину понівняти з Грабовичем. І там, і там про невідомого Шевченка, але є нюанси.

    Maksym Bezruk Ну, претензія, що маєш знати щось про того, над ким “постмодернуєш”, правильна. Однак Шевченко не Магомет. Він і сам себе зображав у бозна-якому вигляді. Це я про славнозвісний автопортрет голяка.

    Lucius Foros ака інтерпретація “ідолів” культури наближає їх до сучасного покоління, перетворюючи їх з холодних гранітних пам’ятників на доступні о-своє-ні персонажі. Як ви самі помітили, навіть без домальовок навмисний мужицький образ Шевченка ми зараз сприймаємо по-іншому ніж сам поет цього бажав. Шевченко давно перестав бути просто людиною, він є частиною нашої культурної міфології. Він давно став одним з культурних символів, які міняють своє значення і форму з плином історії для більшої зручності використання сучасниками. Ми не здатні змінити Шевченка-історичну людину, бо його не стало у 1861. Але Шевченко-культурний символ буде жити вічно в наших аватарах.

    maksymus У цьому малюванні немає жодної інтерпретації Шевченка. Є абсолютно протилежне, підтримка «ідолів» поп-кудьтури, Бендера, Спайдермена та ін. Разом зі зверхньою зневагою через нерозуміння веде до затемнення Шевченка. До усталення нерозуміння.

    Lucius Foros Ідолів поп-культури не потрібно підтримувати – вони живуть з сучасними носіями. А от нудні класики, які пишуть про старі, незрозумілі речі та події, потребують допомоги. Змалювання Шевченка в образах теперішніх кіногероїв рівносильне рекламі, де продукту додає привабливості використання його зірковою знаменитістю. Воно ілюструє факт, що український Кобзар такий же “класний”.

    maksymus Тільки в цьому випадку не змалювання Шевченка в образі персонажів, а персонажів в образі Шевченка. Порожній образ, що ображає, а не відображає.

    Lucius Foros А як вам така шапка?

    maksymus Домалюйте робота Бендера, інакше це нафталін, несучасно і по-мужицькому.

    Lucius Foros Ну образ очевидно не мужицький – чоловік демонструє фаберже.

    maksymus Без Спайдермена — неформат і селюцтво.

    Lucius Foros Тут Шевченко в образі капітана Джека Горобця.

    maksymus Невже не зрозуміло, що порівняння з Джеком закриває розуміння, міцно зачиняє інтерпретацію. Мене це дивує.

    Lucius ForosІнтерпретація ніколи не закінчується. А подібні незвичні трактування лише відкивають нові обрії для осмислення цього культурного символу України в сучасному світовому контексті.

    maksymus І ріжки домалюйте, інакше немодно.

    Comment by Comments_From_Facebook — March 29, 2019 @ 10:34

  5. maksymus March 20 at 1:21 PM •
    Ніщо не може більше дискредитувати дурну ідею, ніж послідовна реалізація цієї ідеї. Якось швидко дійшли до мишей. У буквальному розумінні.
    «Історія з «квантовим Шевченко» отримала ще одне цікаве продовження. На цей раз Кобзар постав в образах українських червонокнижних тварин, які знаходяться на пор…»

    Irina Shostinska гамнюки ці грєхови та їхні “замовники”. Я ж кажу: ця поведінка – абонемент на продовження насильства над українським. Аморальність підкріплена неосвіченістю покоління що росла у гібридних умовах “чим гірше тим краще”.
    “на прохання зоозахисників”! падонкі

    maksymus А на черзі прохання правозахисників та екологів. Неоране поле.

    Irina Shostinska вони перейшли на тваринний світ, думаючи що вони краще ніж решта тварин.

    Maksym Bezruk По-перше, чому тільки Шева, а не весь іконостас класиків? По-друге, чому такий халтурний малюнок? Могло б бути щось цікаве, якби не вторинність після скандалу.

    maksymus Перевірка, наскільки можна опустити планку. Коли вже проковтнули першу, можна ще нижче.

    Comment by Comments_From_Facebook — March 29, 2019 @ 10:44


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Powered by WordPress.com.

%d bloggers like this: