Діаріуш або тиск слова

January 18, 2019

Божки з машинок

Filed under: Культурологія, Розваги, Різне — maksymus @ 09:31

 
Якийсь північноамериканський культуролог нарахував на континенті кілька потенційних націй, що вони останні століття усталюються на основі великих транскордонних реґіонів. Серед основних осередків Каліфорнія, Техас, Нова Англія. Кожну таку протонацію поєднують тісні економічні відносини, виробничі комплекси, але головне, такого роду об’єднання так чи так набувають власних культурних особливостей, що відрізняють їх од інших.


Ці відмінності повною мірою проявляються у відеопродукції; найдоступніший нині спосіб знайомитися з локальними особливостями. Скажімо, кожен реґіон спеціалізується на виробництві своїх типів серіалів, своїх сюжетах, що подають своє унікальне бачення. Останнім часом мою увагу привертає найцікавіший молодий реґіон на американсько-канадському Заході (Сіетл, Портленд, Ванкувер). Їхнє особливе ставлення до політики, моралі, суспільства дуже яскраво проявляється.

Але пошук нових виражальних засобів для ще не надто певно усвідомлюваних культурних особливостей є непростою задачею. Для порівняння можна згадати, як важко відбувається український розвиток на гойдалці від старого поетичного кіно до сучасного латиноамериканськоподібного мила. Сучасна продукція в пошуку власного обличчя вимагає порушення всіх традицій. При цьому, залишаючись у конвеєрі, штампуючи серію за серією, не випадає точно дотримуватися канонів художньої достовірності й сюжетної послідовності. Щоб утримувати продукт разом, без зовнішніх втручань у сюжет не обійтися. Але ці втручання повною мірою залежать од згаданих протонаціональних особливостей. Можна сказати, вони самі собою ведуть сценаристські рішення в певних межах, приводячи до парадоксальних результатів. Ніяк не залишає здивування ходами амеркансько-канадського серіалу «Сотня». Намагаючись дотримуватися свого морального компасу визнання відмінностей, авторам довелося раз у раз кориґувати сюжет, що призвело зрештою до того, що в художніх умовах критичного виживання вони наче виправдали і неодноразовий геноцид, і канібалізм, і остаточне знищення світу. Можна тільки жахатися, до чого призводять понадідеї.

Після майже десятиліття перерви на телеекрани знову почали повертатися космічні теми. Не дивно, вони прямо зв’язані з успіхами нових космічних програм. Марсоходи, новітні ракети, ба вирощування рослин на Місці повертають цікавість публіки до освоєння космосу. Але також не спадає цікавість до постапокаліптичних тем, де на прикладі різних груп можна здійснювати бажане моделювання. Що може бути очікуваніше, ніж поєднання сюжетів?

Не залишає авторів і питання примирення з чужими. Сюжет «Походження» (Origin, 2018) наче посилає привіт класичній «Зоряній брамі». Коли один з персонажів з людяності рятує інопланетного паразита в мозку, котрий перед тим влашутвав різанину на кораблі-ковчегу, стає справді моторошно. Прекрасний новий світ особливої невідомої моралі.
 

2 Comments »

  1. > в художніх умовах критичного виживання вони наче виправдали і неодноразовий геноцид, і канібалізм, і остаточне знищення світу. Можна тільки жахатися, до чого призводять понадідеї.

    А чого ж ви жахаєтесь? Якщо нижче висміюєте прекрасний новий світ особливої невідомої моралі, то геноцид заради виживання – це ж саме те, що вам мало б сподобатись.

    Comment by criticalthinkerua — January 18, 2019 @ 22:38

    • Якраз навпаки. Змодельована в тому сюжеті мораль головних героїв, а фактично, модель моралі, яку пропонують автори, що наче така гуманна в кожній ситуації, на кожному наступному кроці прямо веде до погіршення й виправдовування жахів заднім числом. І це навіть подається сценаристами без іронії і без обдумування, просто до цього веде сюжет, і вони нічого з цим не можуть зробити. Причому не можуть нічого зробити через те, що очевидно намагаються засудити раціональність виживання. І от саме відмова від раціональності веде до сюжетної катастрофи, для рятування лінії в якій доводиться вистрибувати «божкам».

      Comment by maksymus — January 19, 2019 @ 05:45


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: